Dag mama en papa,
Dinsdag kreeg onze school een brief van Sinterklaas. Binnenkort komen er 2 pieten langs in Nevele om alles wat te onderzoeken tot de Sint zijn verjaardag. Maar Sinterklaas had een probleem, want hij had nog geen slaapplaats voor zijn pieten. Omdat wij een school zijn met veel lokalen, vroeg hij of wij toevallig geen slaapplaats hadden voor zijn pieten.
En ja hoor, we stellen dan ook alles in het werk om van onze Pipjesklas de slaapkamer van de Pieten te maken.
En zo was de aanzet tot het Sintgebeuren gestart.
Sint en Piet voor sommige peuters al gekende personages. Voor andere in de klas is Sinterklaas nog een kabouter☺
Daarom zal ik Sint en Piet stap voor stap uitwerken om de figuren en alles errond te ontdekken.
Ik startte deze week met de grote "(stoom)boot".
We zagen een filmpje waarin de stoomboot komt aangevaren.
Hé, een boot rijdt niet op de baan, maar vaart in het water.
Wij maakten ook een zee voor onze boot. Dit deden we door met scheerschuim en blauwe verf te experimenteren en daar dan een afdruk van te nemen.
Later kleurden we een stoomboot in. Dit deden we met kleurpotloden.
Ik verwachtte van de kinderen zeker nog niet dat ze die tekening perfect inkleurden. Voor mij was het eerder een observatie om te kijken van hoe ze hun potlood vasthouden, hoe ze kleuren, hoe soepel ze kleuren,...
We maakten ook een puzzel van een stoomboot door de verschillende stukken op de juiste plaats te kleven.
Ook onze andere hoeken stonden in het teken van de (stoom)boot.
Zo hadden we een watertafel met waterparels en bootjes.
We hadden ook speelgoedboten met figuurtjes, waar we konden mee spelen.
Of wie wou, kon de golven van het water tekenen.
Of onze bak vullen met "water" door hem te voorzien van allemaal blauwe knipsels.
(Als je deze week een ☺op de duimnagel zag, dan was dit om juist te leren knippen ;))
Onze plasticine maakte deze keer plaats voor blauw kinetisch zand.
(Dus sorry als je nog blauwe restjes aan de kledij of schoenen vindt)
Maar natuurlijk kon een echte stoomboot in onze klas niet ontbreken.
We draaiden een tafel om en maakten er een eigen stoomboot van.
We versierden de boot met verfstiften en de vlagjes met stickers.
In onze turnles maakten we de golven van het water met een parachute.
Volgende week werken we nog beetje verder rond de "stoomboot" en leren we kennismaken met Sinterklaas.